Mire való a fogaskeréksor a bringákon?
A fogaskeréksor a kerékpárokon azon alkatrészek csoportjának egyik szerves eleme, amelyek a hajtóműrendszert alkotják, ami pedig forgási energiává alakítja át a bringás által kifejtett izomerőt. Konkrétan a hátsó agyon elhelyezkedő fogaskerekek összességét nevezzük fogaskeréksornak.
Mi a fogaskeréksor szerepe?
A MaxBike-nál mi is azt valljuk, hogy a fogaskeréksor milyensége nagymértékben - akár kategóriákkal is - befolyásolhatja a rendszer teljesítményét, így ebből az alkatrészből mindenképpen érdemes minőségi darabot választani, hogy ne befolyásolja negatívan a kerékpározás élményét.
A fogaskoszorúval egy lapon szokás említeni a racsnit, azonban fontos tudni, hogy a kettő között bizony van egy nagyon fontos lényegi különbség. Ugyanis míg az előbbi esetében a mechanika az agy részét képezi, addig a racsni egy hátsó lánckeréksor, amely saját belső mechanikával rendelkezik, és egy menettel rögzül a hátsó agyhoz. Vagyis a fogaskoszorú abszolút magasabb kategóriát képvisel, tekintve, hogy a fogaskoszorú precízebb kialakítású, nagyobb a terhelhetősége, súlyra is sokkal könnyebb, illetve a karbantartása is egyszerűbb.
Típusai
Alapvetően a fogaskeréksor különféle technikákkal (például alubakos szerkezeti kialakítás) is készülhet, de ezenkívül az anyaga alapján is többféle típust különböztetünk meg. Ezek alapján beszélhetünk acél, titán vagy éppen alumínium fogaskoszorúról.
A kínálatunkban a fogaskoszorúk nagy választékát találhatjátok meg, és ha a termékekkel kapcsolatban bármilyen kérdésetek merülne fel, természetesen szakértő kollégáink állnak rendelkezésetekre.
Működési elv
A fogaskeréksor esetében alapvetően két rögzítési típusról beszélhetünk, kazettásról és menetesről. Utóbbi azt jelenti, hogy a racsniszerkezetet is magába foglalja, az agyhoz pedig menettel rögzül. A kazettás esetében mindez magán az agyon helyezkedik el, erre épül rá a fogsor, amit egy zárógyűrű rögzít a helyére. Nem szabad elfelejteni, hogy a két rendszer semmiképpen sem kompatibilis egymással.
Ugyanúgy, ahogy a gyártók esetében sem feltétlenül illeszkednek a rendszerek egymással, így vásárlás előtt érdemes utánajárni, hogy az adott gyártó fogaskerekei kompatibilisek-e a másik gyártó agyával.
A Shimano fogaskoszorú - minőségi szempontból - jó választásnak bizonyul, de érdemes utánajárni, hogy milyen aggyal használhatók.
A fogaskeréksoron elhelyezkedő fogaskerekek és az első lánctányér számának szorzata adja meg azt, hogy hány sebességes maga a kerékpár. A fogaskoszorú sebességszámához igazodnia kell a láncnak is. Jellemzően 3x9 illetve 2-3x10 sebességes rendszerek vannak, amelyből az utóbbi nagyjából már minden kerékpáros igényét képes kielégíteni, hiszen annyi áttételt kínál.
A felső és alsó fogaskerekek együttesen meghatározzák a kerékpár végáttételeit. A legkisebb a végsebességért felel, míg a legfelső arra van hatással, hogy mennyire könnyű vele mászni a hegyen felfelé.
A fogaskerekek és a lánc minősége kihat magára a váltásra, hiszen minél inkább felső kategóriás, annál könnyebb, pontosabb és gyorsabb lesz a váltás, illetve a lánc is sokkal csendesebb lesz.
A fogaskeréksor tehát annak a hajtóműnek a fontos része, amely gyakorlatilag lehetővé teszi azt, hogy a kerékpár mozgásba lendül, amint a rajta ülő rálép a pedálra. Éppen ezért fontos, hogy milyen anyagból van a fogaskoszorú, milyen a minősége, valamint a karbantartás is lényeges a hosszú élettartam és hatékonyság szempontjából.