Kérdése van?
Keressen minket bátran!

 

Blog

Kerékpár karbantartás házilag egyszerűen, könnyedén - megmutatjuk hogyan!

2018.12.14 12:15

Mikor új kerékpárral távozunk az üzletből, csodáljuk azt, hogy milyen szép, milyen új, milyen tiszta. Ezt az állapotot egy kis odafigyeléssel, és az alábbi jó tanácsok betartásával sokáig mi magunk is megőrizhetjük, ezzel nem csak esztétikailag tartjuk karban a kerékpárt, de számtalan alkatrész élettartama is kinyújtható.

 


 

 

1. Bringa mosása

Fontos, hogy minden használat után el kell tüntetni a szennyeződést a bringáról. Országúti kerók igencsak bitang állapotba tud kerülni. Sokan tartanak tőle, viszont megfelelően használva a benzinkúti és önkiszolgáló autómosók magasnyomású mosóját, nem kell tartanunk tőle, hogy kárt teszünk a kerékpárban.

 

A legfontosabb szabály, hogy vigyázzunk az agyakra, csapágyakra és a teleszkópra, ezeket érdemesebb távolabbról, kisebb mosási nyomással tisztítani, lehetőleg merőlegesen. Ha sebességmérő van a kerékpáron, vigyázzunk arra is, elvégre nem erre lett kitalálva, és a nyeregcsőnél se mossuk közvetlen közelről a cső és a váz találkozását, mert belemoshatunk a csőbe, ami belül gondot okozhat. A gumikat gond nélkül moshatjuk. 

 


 

Ennél persze kíméletesebb az otthoni kerti slagos vagy vödrös megoldás, de nyilván sokaknak nem áll ilyen opció rendelkezésre, tehát bátran használjunk sterimót, csak figyeljünk a kerékpár érzékeny részeire, de megijedni nem kell a feladattól. Plusz környezetvédelmi szempontból is talán ideálisabb kifejezetten ilyen helyeken mosni a bringát, mert a lefolyó szennyeződés, olajos, koszos víz a mosókban automatikusan egy szűrő, víztisztító rendszerbe kerül, míg otthon a szép pázsitunkról ez nem mondható el.

 


 

 

2. Lánc tisztítás

A hajtásrendszer tisztítása kicsit kényesebb dolog, de semmiképp sem szabad elfeledkeznünk róla, mert a lánc és fogaskerekek olajos felületére tapad a legjobban a kosz, ami, ha nem megfelelően van eltávolítva, jócskán lerövidíti a hajtásrendszered alkatrészeinek élettartamát. Egyszerű tisztítási módszer egy tisztítószerrel átitatott rongy használata, vagy speciális lánctisztító szerkezet használata amit kerékpárszaküzletekben pár ezer forintos áron is beszerezhetsz, és a láncra lehet rögzíteni, és azt átpörgetve rajta néhányszor leoldja az összes szennyeződést. Tehát több verzió is létezik.

 

Ha kicsit jártasabbak vagyunk a kerékpár szét és összeszerelésében, akkor a láncot akár meg is bonthatjuk a megjelölt helyen az erre a célra szánt láncbontó eszközzel, és beáztatva még alaposabban kimoshatjuk azt. A hátsó sor legalaposabb tisztításához érdemes a kereket kivennünk, majd soronként egy tisztítószeres ronggyal vagy kefével végigtörölni/sikálni azt.

 


 


 

Tiszta a láncunk, tiszta a hajtás többi alkatrésze, a váz is és minden más eleme a bringának, szépen szárazra töröltük őket. A következő lépés a megfelelő kenés. Akár időjárási viszonyoknak megfelelően is megválaszthatjuk az ideális olajat, hiszen szárazabb időjárás esetén egy portaszító olaj ideálisabb, míg a csapadékosabb hónapok alatt a nedvességtűrőbb a jobb választás. 

A láncot érdemes szemenként újraolajozni, majd az összes áttéten váltsunk végig, így adva megfelelő kenést a hajtásrendszer többi alkatrészének is.

 

 

3. Kerekek, gumik, fékek állapotellenőrzése

A gumikban lévő megfelelő nyomást könnyedén ellenőrizhetjük benzinkutakon vagy otthon nyomásmérővel szerelt pumpa segítségével. A külső gumik oldalán minden esetben megtaláljuk az ajánlott nyomást (BAR) így ha mérés során azt tapasztaljuk, hogy kevesebb vagy akár több van a kerekekben, könnyedén az ajánlotthoz igazíthatjuk. A küllők feszességét kézzel ellenőrizhetjük, ha laza, mozog, egy küllőkulcs segítségével meghúzhatjuk. Ha több küllőnk is laza, a meghúzásukat inkább bízzuk szakemberre, mert centírozásra lehet szükség.

 

A V fékek gumijának kopottságát egyszerűen ellenőrizhetjük, hisz a gumikon egy jelölés jelzi, meddig használható, onnantól a túlkopott fékpofa egyrészt nem nyújt kellő fékerőt ami balesetveszélyes, másrészt a felnit is rongálhatja. Ha fékezés közben zajt hallunk, az könnyen utalhat rá, hogy a tárcsa és/vagy fékpofa szennyezett lett. Amennyiben nem sikerül megtisztítani az alkatrészt, úgy annak akár cseréjére is szükség lehet – szakemberrel konzultáljunk ez ügyben.

 


 

 

4. Váltók, bowdenek, csapágyak ellenőrzése

A váltó lassú működése, ugrása a váltó elállítódását, a bowden nyúlását jelezheti. Minden esetben érdemes szakemberhez fordulni, mert a problémát okozhatja egyszerű bowden nyúlás, de akár alkatrész kopás is. Amit mi tehetünk, az a csuklópontok rendszeres és alapos olajozása. 

 

A bowdenvégek szálasodását visszavágással, majd új bowdenkupakkal orvosolhatjuk. Ha szálasodást figyelünk meg, rozsdát vagy akad a tokozásban, tisztítás és kenés ellenére sem működik megfelelően, forduljunk a kerékpárral szervizhez.

 

A csapágyak ellenőrzéséhez a kerékpárt érdemes fejre állítani, majd oldalirányba mozgatni a kerekeket illetve a középrészt. Ha kotyog, mozog bármelyik elem, megfelelő szerzámmal húzhatunk rajta mi magunk is. Viszont ha a kotyogás újra jelentkezik, netán nem tudjuk meghúzni, inkább bízzuk szakemberre a vizsgálatot, mert lehet a probléma túlmutat egy egymozdulatos megoldáson.

 

Mindemellett egy évben legalább egyszer érdemes szakemberhez vinni a hőn szeretett kerékpárt, és alaposan átnézetni, az esetlegesen elkopott alkatrészeket cseréltetni, hiszen a használatból eredő kopást a leggondosabb otthoni karbantartás sem akadályozhatja meg, viszont a kerékpár kitűnő állapotának megőrzéséhez ez is hozzátartozik.